Dostęp do zasobów archiwalnych
ARCHIWUM KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI w Świebodzinie usytuowane jest w strukturach w jednososobowego stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych Komendy Powiatowej Policji w Świebodzinie. Adres siedziby: Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie ulica Zielona 2 , 66-200 Świebodzin
ARCHIWUM KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI w ŚWIEBODZNIE
Adres siedziby:
Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie
ulica Zielona 2
66-200 Świebodzni
telefon 47 79 35 200
telefon 47 79 35 200
Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie podporządkowane jest Komendantowi Powiatowemu Policji. Zasób archiwalny Komendy Powiatowej Policji stanowią akta wytworzone przez:
- komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie - do chwili obecnej
- komórki organizacyjne byłych komisariatów;
Dokumentacja wytworzona przez organy bezpieczeństwa państwa, to jest Milicja Obywatelska do 1954 roku. i Służba Bezpieczeństwa do 3 lipca 1990 roku. - zgodnie z zapisem artykułem 25 ustęp 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu - zostały przekazane do oddziałów Instytutu Pamięci Narodowej Oddział
w Szczecinie i Poznaniu.
Podstawowym zakresem działań archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodzinie, jest obsługa własnej instytucji, poprzez wykonywanie następujących zadań:
- gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji,
- wykonywanie usług w zakresie opracowywania kwerend,
- sporządzanie kserokopii dokumentów,
- prowadzenie działalności informacyjnej,
- udostępnienia dokumentacji archiwalnej,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej o czasowym okresie przechowywania.
Dokumentację zgromadzoną w archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie udostępnia się do celów:
- służbowych,
- naukowo - badawczych,
- publicystycznych,
- innych.
W celu uzyskania pozwolenia wglądu do akt archiwalnych Policji, należy złożyć pisemny wniosek do Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie.
Akta udostępnia się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który powinien zawierać:
- imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji, jeśli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel;
- nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały archiwalne - jeśli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna;
- określenie materiałów archiwalnych oraz tematu i okresu ich wytworzenia;
- cel, dla jakiego mają być udostępnione (temat i zakres pracy naukowej).
W przypadku udostępniania akt do celów naukowo-badawczych, od zainteresowanej osoby wymaga się przedłożenia zaświadczenia z uczelni.
Udostępnienie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Wiadomości uzyskane z udostępnionej dokumentacji nie mogą być wykorzystane w sposób lub celach naruszających obowiązujące prawo.
Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona informacji niejawnych i nie wymaga ochrony przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (Dziennik Ustaw Numer 182, pozycja 1228), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej.
Akta udostępnia się wyłącznie w obecności pracownika archiwum. Miejsce udostępniania dokumentacji obejmującej zasób archiwalny jednostki Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie
, stanowi siedziba Archiwum Komendy Powiatowej Policji w Świebodznie, usytuowana w obiekcie przy ulica Zielona 2.
Zakres, formę i sposób korzystania z dokumentów archiwalnych określają:
- Ustawa z 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dziennik Ustaw Numer 38, pozycja 173);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2008 roku w prawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dziennik Ustaw Numer 107, pozycja 679);
- Zarządzenie numer 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 roku w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Numer 9, pozycja 42);
- Zarządzanie numer 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 roku w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dziennik Urzędowy Komendy Głównej Policji Numer 16, pozycja 95).